Åsa_Large

I dag tillkännages Nobelpriset i ekonomi. När vi bad Åsa Avdic, programledare för konsumentprogrammet Plus i SVT och författare till boken “Rätt åt dig – så blir du en lyckad konsument”, att skriva om ekonomi på film blev det en blandning av sparsamma helveteshundar, pragmatiska töntar och skrupelfria gökungar.

Åttiotalet är ett fascinerande decennium för den som är intresserad av ekonomi. Inte bara gjordes den emblematiska finansmarknadsfilmen Wall Street (Oliver Stone, 1987) där Michael Douglas karismatiska skitstövelkaraktär Gordon Gekko konstaterade att ”greed is good” och därmed oväntat vann publikens hjärtan. I decenniets persongalleri återfinner vi också Rick Moranis sparsamme revisor/helveteshund som bara bjuder avdragsgilla personer på sitt cocktailparty i Ghostbusters – Spökligan (Ivan Reitman, 1984). Patrick Dempseys pragmatiske tönt köper sig en populär flickvän i Can’t Buy Me Love (Steve Rash, 1987), och precis i skarven mellan åttio- och nittiotal kom Pretty Woman (Garry Marshall, 1990) – filmen där Richard Gere och Julia Roberts blir handlöst förälskade i Richard Geres förmögenhet och alla roliga kläder man kan köpa för den.

Åttiotalet var också den tid då president Ronald Reagan med hjälp av ett gäng ekonomer lossade säkerhetslinorna för den amerikanska finansmarknaden. Steg för steg, lag för lag, plockade de bort det som fanns där för att hålla det finansiella systemet stabilt. Bankerna och försäkringsbolagen utvecklade under de kommande åren ett till synes genialt sätt att låna ut pengar, sälja lånen vidare, försäkra dem, sälja försäkringarna vidare i ett evighetskretslopp som skulle gjort M C Escher avundsjuk.

I filmen Inside Job (Charles Ferguson, 2010) rullas hela historien upp, från de första försiktiga stegen mot avreglering på åttiotalet, till fullskaligt skeppsbrott i den amerikanska finanssektorn 2008 – 2009, och slutligen hantering av vrakgodset. Filmen tar avstamp i den isländska bankkollapsen; när den lilla önationen (med en befolkning storleksmässigt motsvarande Värmlands) i början av 2000-talet bestämmer sig för att bli internationell finansjätte och låna upp mångdubbelt sin BNP. (För den som vill läsa mer om den isländska bankkollapsen rekommenderar jag bloggen The Iceland Weather Report, där Alda Sigmundsdóttir rapporterade från första parkett under krisåren). Sedan flyttar filmen över sitt fokus till USA, och med ett pedagogiskt, fängslande och ilsket handlag ritar den upp krisen, dess förutsättningar och dess efterdyningar, och målar en bild av en skrupelfri finanssektor full av gökungar som tar så mycket de kan ur småspararnas bon för att sedan mätta och tjocka flyga vidare.

Filmmakaren Charles Ferguson har fått förvånansvärt många nyckelpersoner att ställa upp på intervju (även om filmen ständigt påminner oss om alla de ansvariga som inte låtit sig intervjuas), men som granskande journalist kan jag bli störd av hans intervjuteknik, eller snarare hur han redigerat sina intervjuer. Ofta nöjer han sig med att ställa en indignerad fråga och klipper sedan ut sig ur intervjun i det ögonblick då intervjupersonen sitter som en fågelholk och trevar efter svaret. Dramaturgiskt effektivt, absolut, men personligen tycker jag nog att det hade varit både hederligare och mer intressant att få höra svaren på de frågor som ställs.

Men trots att man kan ha vissa invändningar mot ett tendentiöst berättande så kvarstår detta: Inside Job är något så ovanligt som en dokumentär om finansmarknaden som är minst lika nagelbitande nervig som vilken specialeffektstät katastrofactionfilm som helst. Känslan som kvarstår när eftertexterna rullar är en kliande lust att gömma sina besparingar i madrassen. För allas bästa.

Åsa Avdic

Foto: Christian Åslund

Filmer som nämns i detta inlägg:
Wall Street, Oliver Stone, 1987 (IMDb) 
Ghostbusters – Spökligan, Ivan Reitman, 1984 (IMDb) 
Can’t Buy Me Love, Steve Rash, 1987 (IMDb) 
Pretty Woman, Garry Marshall, 1990 (IMDb) 
Inside Job, Charles Ferguson, 2010 (IMDb)

Trailer Wall Street: 

 Trailer Ghostbusters – Spökligan: 

Trailer Can’t Buy Me Love: 

Trailer Pretty Woman: 

Trailer Inside Job: 

 

Åsa Avdic på Twitter:
@asaavdic

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







8 − = 6