Maria GeorgievalargeBulgarien har under året skakats av regelbundna protester, de största i landet på många år. Vi bad Maria Georgieva, journalist, filmare och kommunikationsstrateg på Dagens Arena, att koppla protesterna till film.

Glöm Newsroom, välkommen till den bulgariska TV-serien Fjärde Statsmakten (Stoyan Radev och Dimitar Kotsev-Shosho, 2013-). Den kretsar kring redaktionen på en tidning som med undersökande journalistik öppnar dörren till korrumperande rum. Serien riktar sökljuset mot det politiska livet, mot avlyssningsskandaler och köpta makthavare. Enligt programdirektören för Bulgariens public service-kanal, BNT, behandlar Fjärde statsmakten aktuella samhällsfrågor – och undersöker det sammanflätade politiska spelet mellan regering och media.

Protesterna mot regeringen i Bulgarien löper också som en röd tråd genom första säsongen. De unga på landets gator kanske irriterar sig på seriens kyliga distans, på att den tar aldrig ställning. Bulgariens unga vill påverka sin framtid, de vill ha något bättre, men serien skildrar ett ingenmansland där ingen är god, inte ens de som protesterar. Alla är ytliga, det är svårt att som tittare fästa sig vid någon karaktär. Samma kompromisslöshet som karaktärerna utsätts för riktas också mot tittaren. Serien väcker frågan: “Ska det vara så här?”. Där finns en vass och omtumlande samhällskritik.

Serien visar ett Bulgarien så som jag aldrig har sett det förut, genom påkostade filter i gråskala. Samhällets förfall finns i karaktärerna, i handlingen. Den hotade mediefriheten står i fokus, i ett avsnitt stormar poliser in på redaktionen och beslagtar datorer. Ironiskt nog finansieras tidningen av en oligark.

Dokumentärfilmen Sofia’s Last Ambulance (Ilian Metev, 2012) är en mikrospegling av det bulgariska samhället, sevärd inte bara för att få en glimt av Bulgarien, utan också för se hur välfärden kan se ut när den trasas sönder.

Filmen följer ett av alltför få ambulansteam i huvudstaden Sofia, ambulansen skumpar över slitna, gropiga vägar i stadsmiljö. Den kommer ofta fram för sent, ibland inte alls. Radiosystemet i ambulansen fungerar inte. En läkare övertalar en äldre kvinna att låta sin sjuka man stanna hemma i stället för att åka in till sjukhuset. Det finns ändå ingen hjälp för honom att få där.

Ambulansteamet pratar om allt de behöver men inte har råd med: en uthärdlig bostadssituation, pengar över när månaden är slut, ledig tid med sina barn. Samma grundläggande behov som demonstranterna i Bulgarien nu skriker efter.

I Margarit i Margarita (Nikolai Volev, 1989) viker sig ungdomen inte för överheten, det är en anarkistisk berättelse som fortfarande väcker uppmärksamhet. En brutal och realistisk uppväxtskildning som först censurerades av kommunistregimen och fick inte ses av allmänheten förrän 1989.

”För att få, måste du först ge”, säger kamrat Nerizanov, en högt uppsatt politiker medan han våldtar Margarita. Hon har rymt från gymnasiet med sin pojkvän. De hamnar på villovägar och utsätts för olika typer av våld och misstro – från sina familjer, skolan, arbetsgivare och rättsväsendet.

Nu för tiden kan studenter ockupera universitet för att driva medborgerliga rättigheter, ställa krav på makthavare och komma med förslag på förändring. Under kommunismen kunde man inte ens ha för långt hår utan att straffas med en skamtyngd tvångsklippning på skolgården inför hela skolan.

Med demokratiseringen kom arbetslösheten till Bulgarien. I Letter to America (Iglika Triffonova, 2001) nås Ivan, en arbetslös författare, av nyheten att hans bästa vän Kamen – som har lämnat Bulgarien för att arbeta som teaterregissör i USA – ligger i koma efter en bilolycka. Ivan börjar dokumentera sitt liv, och beger sig på en resa genom landet. Han letar efter sanningen, skriver bara om det som verkligen drabbar honom. Filmen utspelar sig på 90-talet, fångar vardagen efter kommunismens fall – och kan ses som en bakgrund till varför unga protesterar mot den bulgariska regeringen i dag.

På sistone har studenter anslutit sig till protesterna. Deras radikala budskap har inte varit “byt regering” utan “byt hela systemet”. Förändringen kommer när korruptionen upphör.

Maria Georgieva

Foto: Linus Hallgren

Filmer/TV-serier som nämns i inlägget:
Fjärde statsmakten/Четвърта власт (TV), Stoyan Radev och Dimitar Kotsev-Shosho, 2013-
Sofia’s Last Ambulance, Ilian Metev, 2012 (IMDb)
Margarit i Margarita, Nikolai Volev, 1989 (IMDb)
Letter to America, Iglika Triffonova, 2001 (IMDb)

Trailers:

Fjärde statsmakten

Sofias’s Last Ambulance

Letter to America

Mer av Maria Georgieva
www.dagensarena.se/author/maria/

Maria Georgieva på Twitter
@mariageorgieva

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







+ 9 = 17