Aleksander Gabelic_FN_LargeNyligen höll skådespelerskan och FN-ambassadören Emma Watson ett uppmärksammat tal om jämställdhet i FN:s högkvarter. I dag skriver Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet, om FN och mänskliga rättigheter på film. 

Långt innan ny teknik lät oss följa våld och övergrepp i realtid spelade den rörliga bilden en viktig roll för att dokumentera skeenden långt bortom nationsgränserna, och förstås också för att skapa dramer med den storpolitiska verkligheten som bakgrund. Denna turbulenta höst, med konflikter i Syrien, Irak, Ukraina och Centralafrikanska republiken – för att bara nämna några oroshärdar – kan det vara värt att fundera över film från ett FN-, rättighets-, och  jämställdhetsperspektiv.

Förenta Nationerna, den viktigaste globala mötesplatsen, har haft en roll både implicit och explicit i en rad filmer genom åren. En av de bildmässigt snyggaste referenserna finns i Alfred Hitchcocks I sista minuten (1959) där huvudkaraktären Roger O. Thornhill misstas för att vara agent. Ett mord i FN:s generalförsamling blir upptakten till en jakt som går över halva USA. En spionhistoria som utspelar sig i skuggan av det kalla kriget, skapad i ett Hollywood under filmens absoluta storhetstid – kan det bli bättre?

Ett modernt och mer realistiskt exempel är Sydney Pollacks Tolken (2005) som är unik i så måtto att den är filmad inne i FN:s generalförsamling där alla medlemsländer samlas varje höst för att avgöra sin tids ödesfrågor. Tolken ger tyvärr en stereotyp bild av Afrika och afrikanska ledare, men filmen ger också en inblick i de diplomatiska turerna. Verklighetsförankring finner vi även i Blood Diamond (Edward Zwick, 2006) där så kallade konfliktdiamanter står i centrum i ett sällsynt smutsigt spel. I samma anda verkar Syriana (Stephen Gaghan, 2005) där oljeindustrin och storpolitiska intressen möts.

Dramadokumentärer fyller sin uppenbara roll, film med stark verklighetsbakgrund kan bli nästan obehagligt påtaglig. Så är fallet med Hotel Rwanda (Terry George, 2004) som berättar historien om hotelldirektören Paul Rusesabagina som räddar hundratals tutsier undan folkmordet i Rwanda sommaren 1994. Det är en viktig påminnelse om en tid då FN:s medlemsländer inte levde upp till varken förväntningar eller ideal. Folkmordet i Rwanda blev sedermera upptakten till en viktig diskussion om stärkandet av mänsklig säkerhet som fortfarande pågår.

Terrororganisationen Islamiska statens utbredning väcker frågor om såväl extremistiskt våld som religiöst grundade statsbildningar. Spänningen mellan religion och mänskliga rättigheter är något som ofta återkommit och tagits upp på film. En rad regissörer gjorde under 90-talet upp med katolska kyrkans förtryck i form av homofobi (Priest, Antonia Bird, 1994), kvinnoförtryck (Magdalenasystrarna, Peter Mullan, 2002) och sexuella övergrepp (The Boys of St. Vincent, John N. Smith, 1992). Sedan dess har katolska kyrkan satts under allt hårdare press att göra upp med sitt mörka förflutna.

För att avsluta i en mer optimistisk anda: film kan utifrån ett FN-perspektiv givetvis också uppmuntra och ge hopp vad gäller jämställdhet och mänskliga rättigheter. Ett nutida exempel är dokumentären The Battle of the Sexes (James Erskine och Zara Hayes, 2013) som blottlägger sexism och fördomar i 70-talets tennisvärld. Legenden Billie Jean King, sedermera ledande talesperson för hbt-rörelsen, vann en både sportslig och moralisk seger mot utmanaren Bobby Riggs, i en av historiens mest sedda tennismatcher. Därmed lades också en grund för mer jämställda villkor inom sporten.

Utnämningen av Leonardo DiCaprio till FN:s miljöambassadör och det tal om jämställdhet som Emma Watson nyligen höll inför världens alla regeringar bekräftar banden mellan FN och filmen. Verklighet eller fiktion, drama eller dokumentär – film ger såväl förståelse som underhållning och debattunderlag.

Aleksander Gabelic

Foto: FN 

Filmer som nämns i inlägget:
I sista minuten, Alfred Hitchcock, 1959 (IMDb)
Tolken, Sydney Pollack, 2005 (IMDb)
Blood Diamond, Edward Zwick, 2006 (IMDb)
Syriana, Stephen Gaghan, 2005 (IMDb)
Hotel Rwanda, Terry George, 2004 (IMDb)
Priest, Antonia Bird, 1994 (IMDb)
Magdalenasystrarna, Peter Mullan, 2002 (IMDb)
The Boys of St. Vincent, John N. Smith, 1992 (IMDb)
The Battle of the Sexes, James Erskine och Zara Hayes, 2013 (IMDb)

Trailrar:

I sista minuten

Tolken

Blood Diamond

Syriana

Hotel Rwanda

Priest (dålig kvalitet)

Magdalenasystrarna

The Battle of the Sexes


Mer av Aleksander Gabelic:
Svenska FN-förbundets blogg

Aleksander Gabelic på Twitter:
@AGabelic  

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







1 + = 6