Anna_Sundell_large

Anna Sundell är doktorand på statsvetenskapliga institutionen vid Lunds Universitet och har forskat på den politiska oppositionen i Egypten, och på politisk utveckling i arabvärlden. Här tipsar hon om tre filmer – Al Baree’ (Atef E-Taieb, 1986), Al-Khaira thalathin/Cairo 30 (Salah Abouseif, 1966) och The Yacoubian Building (Marwan Hamed, 2006) – som ger bakgrund till, och bättre förståelse för, krisen i Egypten.

Al Baree’ (The Innocent) är regisserad av Atef E-Taieb, en av de mer namnkunniga regissörerna inom den egyptiska New realism-vågen som kom under åttiotalet, och handlar om hur den naive landsortspojken Ahmed kallas in för att göra militärtjänst. Han vet inget om militären, men blir upplyst om att han ska tjäna staten mot ”nationens fiender” och placeras på ett avlägset beläget fängelse för politiska fångar. Tortyr hör till vardagen, och Ahmed stiger i graderna efter att ha räddat den sadistiske fängelsechefen genom att döda en fånge på flykt. Allt ställs dock på ända när han plötsligt möter en barndomsvän bland en grupp nyintagna fångar.

Militärens roll i det egyptiska samhället har länge varit en omdebatterad fråga och filmen bidrar till debatten genom sin skildring av den värnpliktige Ahmed och hans (mer stereotypt porträtterade) överordnade. Filmen påminner också om förtrycket av den politiska oppositionen – både på vänsterkanten och av islamister, till exempel Muslimska brödraskapet – som pågått såväl under Mubaraks 30 år vid makten som under tidigare makthavare. Många tongivande oppositionella i de äldre generationerna har tillbringat åtskilliga år som politiska fångar.

En annan film som är värd att se i sammanhanget är Al-Khaira thalathin/Cairo 30. Berättelsen utspelar sig på trettiotalet och den dåvarande premiärministern har nyligen upplöst konstitutionen. Det är en orolig tid i Egypten med prishöjningar, demonstrationer, ökande klasskillnader och en utbredd korruption. I centrum för historien står tre studiekamrater vid universitetet i Kairo. De debatterar politiken och samhället och väljer olika vägar för att ta sig fram i det tuffa klassamhället och storstadslivet. I en annan viktig roll finns fattiga Ihsan, som slits mellan kärleken och familjens ekonomiska bekymmer.

Filmen är intressant eftersom dess tema fortfarande är så aktuellt och för att många av samhällsproblemen som skildras utgör grunderna till dagens oroligheter: fattigdom, klassklyftor, korruption. Det historiska perspektivet visar att Egypten och Kairo har tidigare erfarenhet av politisk oro, vilket kan vara värt att tänka på innan man drar allt för långtgående slutsatser av dagens nyhetsrapportering. Till sist ger filmen även en fin inblick i den urbana medelklasstillvaron i trettiotalets Kairo.

Det kan vara svårt att få tag på dessa filmer textade till engelska eller svenska. Ett alternativ är därför Marwan Hameds filmatisering av bästsäljaren The Yacoubian Building. Liksom boken försöker filmen spegla det egyptiska samhällets utveckling sedan statskuppen 1952 genom några livsöden som har koppling till ett flerfamiljshus i centrala Kairo. Det anrika huset som nu är sjavigt och nedgånget symboliserar Kairos förfall från en världsmetropol till en smutsig och opolerad storstad fylld av egoism, och våld.

Anna Sundell

Foto: Ulrika Oredsson

Filmer som nämns i detta inlägg:
Al Baree’, 1986 (IMDb)
Al-Khaira thalathin/Cairo 30, 1966 (IMDb)
The Yacoubian Building, 2006 (IMDb)

Trailer The Yacoubian Building

Läs mer:
Om regissören Salah Abouseif 

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







6 − = 1