Hassan Hamdi_large

Hamdi Hassan är Egyptenkännare, politisk analytiker vid demokratiinstitutet IDEA (The International Institute for Democracy and Electoral Assistance) och har tidigare arbetat som krishanteringssakkunnig på Regeringskansliet. Här filmtipsar han om två egyptiska filmer – Dokkan Shehata (Khaled Youssef, 2008) och The Yacoubian Building (Marwan Hamed, 2006) – som kan ge en inblick i Egyptens historia och ge en bakgrund till det som händer i landet just nu.

Regissören Khaled Youssef är en av de mest lovordade filmmakarna i dagens Egypten, och är också känd för sitt politiska engagemang i ungdomsrörelsen och revolutionära grupper efter 25 januari-revolutionen. Hans Dokkan Shehata är en utmärkt film som visar hur det verkliga livet kan se ut i Egypten, och visar tydligt hur fattigdomen påverkar människor – och hur den i vissa fall gör girigheten till ett av de mest framträdande dragen. Det är ett tema som ofta behandlas i egyptisk film.

I filmen gestaltas fattiga människor från södra Egypten som ett ansiktslöst kollektiv ur vilket inga individer egentligen framträder. Det mumlas frekvent ord som myller, hop, pöbel, slödder, mobb när detta kollektiv rör på sig, och filmen visar tydligt att det i Egypten finns så många människor som aldrig har sett något annat i sitt liv än just fattigdom – och att många accepterar detta som guds tilldelade öde!

Dokkan Shehata är en känslosam film som balanserar på sentimentalitetens gräns och inte alldeles sällan begår kladdiga övertramp, men ändå lyckas regissören Khaled Youssef väva ihop mänskliga brister med problemen i samhället i stort. Visa att Egypten är ett land som lider av stora sociala och politiska motsättningar, och gigantiska ekonomiska orättvisor och att Allt detta cementeras av folkets konformitet till religion.

The Yacoubian Building är annars den bästa filmen (och kanske den första) som tar upp frågan om dubbelmoral och knyter detta till religionen och egyptiska tabun som den korrupta politiken, den bigotta sexualmoralen, våldet i vardagen, homosexualitet, klasskillnader, terrorism med mera.

Några av Egyptens största stjärnor är med, och filmen är baserad på en roman skriven av den egyptiska författaren Alaa al-Aswany.  Den har nått mycket höga försäljningssiffror i den arabiska världen, och har översatts till många olika språk. I en episk skildring av olika samhällsskikt får vi följa hyresgästerna i Yacoubians hus i Kairo – och landets utveckling från kolonialtiden till idag.

Trots dess stora, komplexa teman visar filmen också upp det vardagliga som något som kanske, trots allt, är något som är värt att vårda. The Yacoubian Building visar på ett mästerligt sätt att överlevnad i Egypten i hög grad består av att vara beroende av väldigt många andra människor, och att respekten för världen måste komma ur insikten om människans litenhet. Att vanliga människor här känner ett stort tryck och en uppdämd frustration och inte har någonstans att ta vägen.

Det som kan uppfattas som religiositet eller fatalism fungerar som en säkerhetsventil som ger människorna lite avlösning. Det känns som om karaktärerna väntar på Godot. Under tiden försvarar de sig genom att ständigt glida undan från den stora hotande kampen för politisk frihet, demokrati och ekonomisk rättvisa. Det är intressant med tanke på att filmen gjordes före 25 januari-revolutionen.

PS. Trots att det här är några av det senaste decenniets bästa egyptiska filmer, och varligt balanserar mellan individuella öden, religiös extremism och politisk tyranni i samhället, är de fast i samma fälla när det gäller kvinnosynen. Männen kontrollerar och dominerar kvinnorna genom våld, och det vimlar av scener där männens relation till kvinnor präglas av ett slags matthet och förvirring. Kvinnorna framställs ofta som styrda av en komplicerad emotionell logik som männen inte riktigt kan förstå.

Hamdi Hassan

Foto: Regeringskansliet  

Filmer som nämns i detta inlägg:
Dokkan Shehata, 2008 (IMDb)
The Yacoubian Building, 2006 (IMDb)

Trailer Dokkan Shehata

Trailer The Yacoubian Building:

Läs mer av Hamdi Hassan:
hamdihassanforum.org

Hamdi Hassan på Twitter:
@HamdiHassan1

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







9 × = 54