Lars Gunnar Erlandsonlarge Konflikten i Syrien fortsätter. Vi bad Lars Gunnar Erlandson, tidigare utrikeskorrespondent för Sveriges Radio och styrelseledamot i Reportrar utan gränser, att koppla konflikten till film.

På ett sätt är det enklare att skildra den egyptiska revolten än flera av de andra uppror som skakat och fortfarande skakar arabvärlden. Skeendet var och är koncentrerat till Tahrirtorget och kvarteren därintill. Givetvis finns förgreningar till andra delar av Kairo, till Alexandria, till städerna vid Suezkanalen och flera områden i Egypten, men kvar i mångas medvetande stannar det som hänt vid torget mitt i Kairo. Det är centralt.

Själv har jag bott omkring sju år i Kairo, dels på 1970-talet och dels från 1997 till 2002. Vardagsdramatiken fanns också under de perioderna, men militär och en utvecklad polisstat höll invånarna i schack. Alla försök att utmana presidentmakten slogs ned. Så kom upprorsvågen 2011, och så mycket kom att förändras i flera nordafrikanska och arabiska länder.

Filmen The Square (Jehane Noujaim, 2013) belönades vid ett par filmfestivaler under våren, därefter skedde ett nytt kapitel i det egyptiska dramat. Ny ockupation av det berömda torget i Kairo. Den valde islamistiske presidenten Mohammed Morsi störtades som ett resultat av protestvågen under sommarmånaderna. Noujaim filmade och la till ett nytt viktigt avsnitt.

Åtskilliga journalister hotades, trakasserades, fördes bort och misstänkliggjordes i Kairo under den mest intensiva kraftmätningen mellan den folkliga resningen och maktapparaten. I Syrien vet vi att krigets omfattning är så mycket större, såväl militärt som geografiskt. Brutaliteten är hundra gånger värre. För journalister är bevakningen fylld av så många oberäkneliga faktorer, det går inte som i Kairo att lyckas relativt bra med bevakning från ett höghus alldeles invid Tahrirtorget.

Den förändrade och kompletterade The Square hade premiär i New York i oktober. Jag råkade vara där och såg en dramatiskt framställd skildring av konflikten mellan aktiva, medvetna gruppers optimism. Deras drömmar och förhoppningar å ena sidan och politiska realiteter – militärmakten – å den andra. En sorts korsbefruktning mellan spelfilm och till övervägande del dokumentär ger berättelsen en extra dimension. Kameran är närgånget närvarande på torget och kvarteren intill och redovisar kronologin från 2011 och fram till sommaren 2013. Därtill – och det är en klar styrka – finns hela tiden några huvudpersoner med olika trosuppfattning i centrum. Deras skilda närmanden till hur händelserna utvecklas ger extra liv åt filmen.

Embryot till det egyptiska dramat skildrades av författaren Ala’a Al-Aswany i boken Yacoubian Building, som sedan filmatiserades av regissören Marwan Hamed 2006. Boken och filmen visar hur ihåligt det egyptiska samhället är. Korruption, maktmissbruk, prostitution och omfattande drogmissbruk i maktens inre vidgar avståndet mellan makteliten och medborgarna. Grogrunden för revolten visades tydligt. Vi sitter med facit och har klart för oss hur dallrande läget i Egypten och andra delar av arabvärlden är i dag.

Lars Gunnar Erlandson

Foto: Eva Sjöström

Filmer som nämns i inlägget:
The Square/Al Midan, Jehane Noujaim, 2013 (IMDb)

Trailer The Square:

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







4 + = 5