Linda Börjesson
Påsk! Påskkärringar! Lösgodisets högtid! Enligt folktron är Skärtorsdagen den dag då alla häxor beger sig till Blåkulla för att träffa Djävulen. Vi bad Linda Börjesson, genusvetare och bokbloggare, att skriva om häxor på film.

Tyler Durden i Fight Club (David Fincher, 1999), Rust i teveserien True Detective (2014-), inridande revolvermän i valfri western. I film och på tv är de sant fria oftast män. I filmer om fria kvinnor ligger fokus ofta på själva frigörelsen – och frigörelsen är ofta våldsam. Thelma och Louise rymmer från polismakten och sina odugliga män, Katniss mördar och manipulerar för att överleva Hungerspelen, Abernathy, Kim och Zoe misshandlar i tur och ordning Stuntman Mike i Death Proof (Quentin Tarantino, 2007).

Men det finns också ett utrymme där kvinnlig frihet får avbildas utan våld: i häxfilmerna, där det bärande temat ofta är frigörelsen från en kvävande kvinnoroll. Den onda cirkeln (Andrew Fleming, 1996) handlar om ett gäng tonårstjejer som söker upp det ockulta och genom sina krafter tar för sig av allt de vill ha. I Häxorna i Eastwick (George Miller, 1987) når Cher, Michelle Pfieffer och Susan Sarandon konstnärlig och sexuell frigörelse genom sin magi. Den frihet som magin ger kvinnorna är nästan alltid starkt beroende av det systerskap som häxorna ingår i, gemenskapen gör dem autonoma och orädda och de blir därför motarbetade av omvärlden. Det är en spegling av verkligheten. Kvinnliga allianser, vänskaper och egna rum har genom historien oroat männen vid makten, vilket i sin tur har lett till systematisk förföljelse, inte minst i form av häxjakter. Därför är det kanske inte så konstigt att kvinnlig vänskap sällan fått utrymme i vanlig film, medan bromancen blivit ihjälkramad.

I höstas började tredje säsongen av American Horror Story (2011-) som handlar om en internatskola för häxor som är på väg att falla sönder på grund av inre stridigheter. Det är först när man sluter upp bakom varandra och hyllar systerskapet som gruppen når harmoni och de yttre fienderna kan förgöras. Samma typ av separatistiska anda vilar över Häxorna i Eastwick, där kvinnorna flyttar in med sina respektive barn i den tillintetgjorda Jack Nicholsons slott och lever lyckliga i alla sina dagar. Även i Magiska systrar (Griffin Dunne, 1998) lever Sandra Bullock och hennes döttrar i ett separatistiskt hushåll tillsammans med två häxmostrar och häxsystern Nicole Kidman, och filmen slutar lyckligt först när stadens kvinnor slutar frysa ut dem och istället hjälper dem mot fienden genom att forma en häxcirkel. Den kvinnliga vänskapen blir absolut nödvändig för häxornas (och i förlängningen alla fria kvinnors) överlevnad.

Verklighetens häxprocesser kan förstås ses som en systematisk förföljelse av kvinnor som förefallit hotfulla. De som faktiskt dömdes för häxkraft var ofta kvinnor som antingen betett sig sexuellt frigjort eller besatt makt på något sätt, till exempel genom att vara kunniga inom medicin. Att skrika häxa blev ett sätt att tillintetgöra dessa farliga element i samhället.

I Den onda cirkeln finns en scen där de nybakade tonårshäxorna hoppar av en buss mitt ute i ingenstans för att öva sig på magi och chauffören välmenande säger “You girls watch out for those weirdos”, varpå ledaren Nancy fnyser och säger “We are the weirdos, mister”. Genom sin magi och sammansvetsningen som följer har de fått makt nog att vara det andra bör vara rädda för.

Men, det finns också en baksida med makten. Den måste förvaltas klokt, annars straffas man. I Den onda cirkeln kastar Rochelle en förbannelse över sina rasistiska mobbare. I American Horror Story orsakar Emma Roberts en fatal olycka för en buss med frat boys som har drogat och våldtagit henne på en fest. De båda har blivit korrupta, och när häxorna blir maktfullkomliga går de på ett eller annat sätt under. Den här typen av filmer kan bara sluta lyckligt, och kvinnorna i dem bli sant fria, när gruppen når harmoni och använder makten på ett klokt och rättvist sätt – till skillnad från det patriarkat som ständigt nafsar dem i hasorna.

Linda Börjesson

Foto: Jessica Matsson

Filmer/serier som nämns i inlägget:
Fight Club, David Fincher, 1999 (IMDb)
True Detective (TV), 2014- (IMDb)
Thelma & Louise, Ridley Scott, 1991 (IMDb)
Hunger Games, Gary Ross, 2012 (IMDb)
Death Proof, Quentin Tarantino, 2007 (IMDb)
Den onda cirkeln, Andrew Fleming, 1996 (IMDb)
Häxorna i Eastwick, George Miller, 1987 (IMDb)
American Horror Story (TV), 2011- (IMDb)
Magiska systrar, Griffin Dunne, 1998 (IMDb)

Trailrar:

Fight Club

True Detective

Thelma & Louise

Hunger Games

Death Proof

Den onda cirkeln

Häxorna i Eastwick

American Horror Story

Magiska systrar

Mer av Linda Börjesson:
http://klittlitt.se/

Linda Börjesson på Twitter:
@lady_chinaski

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







+ 6 = 15