Louise_Wallenberg_LargeDen här veckan har vi bett ett antal personer att skriva om film på temat “Mode”. En av dem är Louise Wallenberg, docent och föreståndare för Centrum för modevetenskap på Stockholms universitet.

Mode och film är två tätt sammanlänkade fenomen, sedan filmens födelse har de dragit stor nytta av varandra och i många fall existerat i ett slags symbios. Själva filmduken har ofta fungerat som ett skyltfönster för uppvisande av mode – till exempel var varuhus och biograf nära sammankopplade och likartade kommersiella rum i början av det förra seklet – och modeindustrin har ofta låtit sig inspireras av filmens nydanande representationer.

Inte sällan har filmer också utspelat sig i modemiljöer, och dessa framstår många gånger som både lockande och knasiga. Tänk Think Pink!-numret i Kär i Paris (Stanley Donen, 1957), utfört av Kay Thompson förklädd till Diana Vreeland.

Modehuset som en strikt hierarkisk och nästintill klaustrofobisk arbetsmiljö har fått utgöra scen för såväl heteroromantiska som oerhört grymma berättelser. Som exempel på romantiska komedier i modemiljö kan nämnas Fig Leaves (Howard Hawks, 1926), Irene (Alfred E Green, 1926) och Trassel med bruden (Boris Sagal, 1966), och som exempel på filmer med modemiljö som basis för grymhet och kallblodiga mord kan nämnas Mannekäng i rött (Arne Mattsson, 1958) och Blod och svarta spetsar (Mario Bava, 1964).

Det finns också en hel del psykologiska dramer som utspelas inom modemiljöer, ofta då med fokus på industrins utnyttjande av unga kvinnor. Två tidiga filmer som krasst behandlar modellindustrin är Puzzle of a Downfall Child (Jerry Schatzberg, 1970) och Mahogany (Berry Gordy och Jack Wormser, 1975), och mer samtida filmer som kritiskt och rättframt granskar industrin är Frankie (Fabienne Berthaud, 2005), och dokumentärerna Picture Me (Ole Schell och Sara Ziff, 2009) och Girl Model (David Redmon och Ashley Sabin, 2011).

Dessa filmer kan alla benämnas ”modefilmer”, men de skiljer sig avsevärt från det som man idag ofta refererar till som fashion film. Det vill säga kortare, oerhört påkostade och ofta konstnärligt utformade modereklamfilmer som produceras av de stora modehusen, inte sällan i samarbete med framstående modefotografer eller väletablerade filmregissörer. Se till exempel Justins Andersons Fleurs du mal (2011) och Roman Polanskis A Therapy (2012). Genren har under de senaste åren fått ett stort genomslag och modehusen använder sig idag av film som främsta reklamkanal. Inte sällan är de fotografier vi ser i modemagasin också stillbilder hemmahörande i en modefilm, vilken är tillgänglig för alla att se på nätet. Men, modefilm i form av reklam är inte ett nytt fenomen. Redan under det sena 1910-talet filmades mode ur kommersiellt syfte, och inte sällan inkluderades sekvenser av modevisningar i de nyhetsfilmer som visades som förspel på biograferna innan visning av spelfilmerna.

Det finns i dag också modefilm som inte direkt kan kopplas till modehusen och som inte heller bör förstås som modereklam: de filmer som görs genom en konstnärligt undersökande praktik, ett filmskapande som intresserar sig för mode och identitet, mode och tid, mode och rörelse – i koppling till den mänskliga kroppen. Många av de filmer som till exempel finns publicerade på Nick Knights showstudio.com är främst att se som konst, inte som reklam. De har en undersökande, gränstänjande ådra, och tillsammans söker de bidra till en bredare förståelse av modets komplexitet och betydelser i tydlig koppling till kropp och identitet, men frikopplade från kommersialisering.

Louise Wallenberg

Foto: Bart van der Gaag

Filmer som nämns i detta inlägg:
Kär i Paris/Funny Face, Stanley Donen, 1957 (IMDb)
Fig Leaves, Howard Hawks, 1926 (IMDb)
Irene, Alfred E Green, 1926 (IMDb)
Trassel med bruden/Made in Paris, Boris Sagal, 1966 (IMDb)
Mannekäng i rött, Arne Mattsson, 1958 (Svensk Filmdatabas)
Blod och svarta spetsar, Mario Bava, 1964 (IMDb)
Puzzle of a Downfall Child, Jerry Schatzberg, 1970 (IMDb)
Mahogany, Berry Gordy och Jack Wormser, 1975 (IMDb)
Frankie, Fabienne Berthaud, 2005 (IMDb)
Picture Me, Ole Schell och Sara Ziff, 2009 (IMDb)
Girl Model, David Redmon och Ashley Sabin, 2011 (IMDb)
Fleurs du mal, Justin Anderson, 2011
A Therapy, Roman Polanski, 2012 (IMDb)

Trailers:
Kär i Paris

Fig Leaves

Irene

Trassel med bruden

Blod och svarta spetsar

Puzzle of a Downfall Child

Mahogany

Frankie

Picture Me

Girl Model


 

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







− 6 = 2