Mats_Widbom_Large

Filminstitutet fyller 50 år! Vi bad Mats Widbom, kulturråd och chef för Svenska institutet i Paris, att skriva om en film som återspeglar omvärldens bild av svensk film.

Jag har blivit tillfrågad att skriva om en film som representerar vad svensk film är, som återspeglar omvärldens bild av svensk film. Lägg till att det sker inom ramen för en satsning som vill belysa samhällsfrågor genom film, och svaret kommer direkt: Bo Widerbergs Mannen på taket (1976). Den svenska klassikern samproducerades av Filminstitutet och SF och blev något av en milstolpe inom svensk filmproduktion. Den sågs av över 750 000 biobesökare och såldes till ett 40-tal länder – en bedrift som långt in på 80-talet endast överträffades av Ingmar Bergmans Fanny och Alexander (1982). Att filmen kunde distribueras till så många länder kanske delvis kan förklaras av att Bo Widerberg bröt konventionen och lät dubba filmen till engelska på en dubbningsstudio här i Paris, i filmdubbningarnas förlovade land. Denna spridning internationellt överträffar till och med filmatiseringen av Män som hatar kvinnor, som emellertid kan stoltsera med det gällande nordiska publikrekordet på 1,8 miljoner besökare i Skandinavien under första månaden.

När Widerberg filmatiserade Maj Sjöwalls och Per Wahlöös roman Den vedervärdige mannen från Säffle var han först med att lyfta kriminalfilmen in i en så samhällskritisk och socialrealistisk kontext, något som också har varit det svenska deckarundrets signum. De många filmer som följt i dess spår är en del av en både filmindustriell och förlagsmässig framgångssaga utan motstycke. Mannen på taket förebådade inte bara en gryende kulturindustri, utan också ett svenskt samhälle som ett decennium efter premiären brutalt kom att vakna upp ur sin oskuldsfulla syn på samhället och staden som livsrum i och med mordet på Olof Palme. Den spektakulära och oförglömliga scenen när en helikopter kraschar ner i T-baneuppgången vid Odenplan kändes kanske overklig då, men är idag snarare en påminnelse om stadens och samhällets inneboende osäkerhet.

Att jag väljer Widerbergs film Mannen på taket ligger också nära till hands av andra, mer här-och-nu-relaterade, skäl: det är den senaste filmen vi har visat här på Svenska institutet i Paris. Vi visade den som en ”cinéma en plein air”, för över 200 biobesökare som satt i gräset en ljummen septemberkväll i institutets trädgård. Men också för att Maj Sjöwall inom kort kommer till Paris för att, som självklar nestor inom nordisk kriminallitteratur, delta i vår nordiska deckarfestival ”Noir Nordique”.

Mats Widbom

Foto: Svenska institutet

Filmer som nämns i detta inlägg:
Mannen på taket, Bo Widerberg, 1976 (Svensk Filmdatabas) 
Fanny och Alexander, Ingmar Bergman, 1982 (Svensk Filmdatabas) 
Män som hatar kvinnor, Niels Arden Oplev, 2009 (Svensk Filmdatabas) 

Trailer Fanny och Alexander: 

Trailer Män som hatar kvinnor: 

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







9 + = 11