MoaSvan_Large

I veckan startade Stockholms filmfestival, vars spotlighttema i år är frihet. Vi har hakat på temat, och har bett ett antal personer att skriva om frihet på film. En av dem är komikern och programledaren Moa Svan.

Öppna hav, fria landskap eller evighetslång semester på en sandstrand långt härifrån är tankar som dyker upp när längtan efter frihet gör sig påmind. Men på film, och på tv, är det ofta tvärtom. Där kan ett fängelse eller en internatskola mitt ute i ingenstans bli något av det mest frigörande du sett.

När Piper i teveserien Orange is the New Black (Jenji Kohan, 2013 -) tillbringar sitt första dygn i fängelse lever hon i en mardröm. All bekvämlighet är borta. Livet med fästmannen i en mysig lägenhet är borta, och den lovande karriären som tvålentrepenör får ett abrupt slut. Men när Piper släpper taget om världen utanför fängelsemurarna öppnas nya dörrar. Tyngden av de krav på hur en medelklasstjej ska uppföra sig lättar. Hon svär åt auktoriteter, och ligger med sin ex-flickvän trots att det är förbjudet enligt fängelsets regler. Friheten från samhällets normer i denna nya, instängda värld är påtaglig.

I filmen Lost and Delirious (Léa Pool, 2001) får två tjejer uppleva den första stora kärleken inom ramen för den strikta, religiösa internatskola de skickats till av sina föräldrar. De finner varandra trots alla förväntningar på att den första stora kärleken, denna stora omvälvande händelse i en tonårstjejs liv, ska uppstå i mötet med en pojke. Kärleken har dock sina villkor, den tål inte tryck från omvärlden. I skolans stängda värld är de fria att göra vad de vill, men utanför den lurar kraven från föräldrarna på att de som vuxna kvinnor ska leva i stabila heterosexuella relationer. Även om kärleken straffar sig mot slutet är filmen ändå en symbol för frihet. Ingen scen är vackrare än när de unga tu smyger sig ut på skoltaket och hånglar till Ani DiFrancos You Had Time.

Hur funkar då det här med frihet och kärlek i heterovärlden? Jo, där krävs också ofta en sluten tillvaro för att lustar ska levas ut. I Titanic (James Cameron, 1997) finner överklasstjejen Rose sin match i arbetarklasskillen Jack ombord på en lyxkryssare. Scenen när de står och håller om varandra i fören, och Kate Winslet yttrar orden “Jack, I´m flying”, har blivit en klassiker. Vi skrattar åt den, och skäms över den, men vet ändå att den är viktig. Att flyga är frihet, men den yttersta symbolen för frihet är ändå kärleken, över gränserna, mellan två människor. Oavsett om det sker på ett sjunkande skepp, ett religiöst internat eller ett fängelse utanför New York.

Moa Svan

Foto: Jenny Jarnestedt 

Filmer/serier som nämns i detta inlägg:
Orange is the New Black (TV), Jenji Kohan, 2013- (IMDb) 
Lost and Delirious, Léa Pool, 2001 (IMDb) 
Titanic, James Cameron, 1997 (IMDb) 

Trailer Orange is the New Black:

Trailer Lost and Delirious:

Trailer Titanic:

Mer av Moa Svan:
www.moasvan.se

Moa Svan på Twitter:
@Moasvan

2 Comments

  1. Anders Svensson
    November 24, 2013

    Bra initiativ! :)

    Reply
  2. Emma Gray Munthe
    November 25, 2013

    Hej Anders, kul att du uppskattar!/Emma Gray Munthe, redaktör Augmented Society

    Reply
Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







9 − = 4