Nathalie Besèr largeNathalie Besèr är journalist, fotograf och Mellanösternexpert. För närvarande skriver hon för TT och är chef för den fristående konsultorganisationen Mid-East Advisors. Här kopplar hon flykten från Syrien till rymdfilmen Gravity.

Över 120 000 människor har dödats i inbördeskrigets Syrien och nära 2,3 miljoner är på flykt. Vägarna ut ur helvetet leder till Jordanien, Turkiet, Egypten och Libanon. Därifrån tar sig ett stort antal vidare, ofta över Medelhavet mot Europa. Många drömmer om Sverige som sista anhalt och är beredda att sätta inte bara sina egna, utan också sina barns liv på spel när de betalar smugglare för att ta dem över havet. I flyktingbåtarna transporteras de som boskap över Medelhavet.

Ingen vet hur många som drunknat till följd av kapsejsade flyktingbåtar, men det är många. I oktober drunknade minst 200 utanför Malta när deras libyska smugglare sänkte den båt de transporterades i. Varje förlorat liv har sin egen historia, sina egna erfarenheter och drömmar. För alltid borta. Den unga kvinnan som födde sitt barn mitt i paniken i vattnet. Bärgarna bar upp två kroppar, en liten som inte ens hunnit börja leva. För överlevarna stannar minnena kvar. Kanske ett outhärdligt av att ha släppt taget om sitt barn.

Jag är Mellanösternexpert och Syrien och flyktingkatastrofen är en av de saker jag sysslar med. Det går inte att vänja sig. Aldrig. Vetskapen om det som hänt finns med en. Alltid. Jag var nyligen och såg Alfonso Cuaróns Gravity (2013). Den tog mig på djupet. Ett påkostat rymdäventyr säger du, en allegori över flyktingkatastrofen i Syrien säger jag.

Dr Ryan Stone är ute på rymdpromenad med den erfarne astronauten Matt Kowalski som gör sin sista expedition. Den annars rutinmässiga servicen av Hubble Space Telescope förvandlas till en katastrof när en rysk missil träffar en satellit och skapar en kedjereaktion av rymdskrot och förstörelse. I teamet ute i rymden är det bara Stone och Kowalski som överlever den första skrotattacken och rymdfärjan är totalförstörd. Kontakten med Mission Control är bruten och all kommunikation efter det sker i blindo.

För mig var det de brutala attackerna i Homs, Syrien som jag kände där i salongen. Kowalski blev en Raeed och Stone blev en Aliaa, två av dem som klarade sig undan Assadregimens massiva attacker på staden. Med nöd och näppe. Två människor som måste inleda sin långa och farofyllda färd mot en annan ort. Vilken?

I Gravity går färden mot den Internationella rymdstationen (ISS) som finns 100 kilometer från dem. Där kanske de kan hitta en räddning. Stones syre är på väg att ta slut. Klaustrofobisk transport där de hinner småprata om allt och om Stones döda dotter. I Syrien gick färden kanske till Libanon. Genom rebellkontrollerade områden där Al Qaeda vunnit stora framgångar. I filmen har de 90 minuter på sig innan nästa skrotattack kommer. I verkligheten måste flyktingarna hålla sig undan Assad-vänliga trupper och rövarband.

I Gravity upptäcker de att ISS inte kan ta dem tillbaka till jorden och Kowalski slungas ut i rymden. Han klipper av bandet till Stone, eftersom han vet att han kommer att dra med sig henne ut i tomheten. ”Du måste lära dig att släppa taget”, blir det sista hon hör honom säga. Jag ser syriska flyktingar som sjunker ned i djupet i Medelhavet.

Stone fortsätter sin kamp för att överleva och i en lång sekvens är hon filmad som ett foster i rymdkapseln. Plötsligt hör hon en röst i radion, men det visar sig att det är en radiosändning från jorden. Nära men ändå så långt bort. För mig var rösten det internationella samfundet med sitt käbblande och sin totala oförmåga att hantera katastrofen i Syrien.

Efter en brand, ett självmordsförsök, hallucinationer som ger henne nyckeln till hur hon ska starta farkosten, och en återresa genom atmosfären undkommer hon drunkning i sin kapsel när hon slutligen nått jordytan. Trött men oändligt glad kravlar hon sig upp på stranden och kollapsar.

Aliaa kom kanske fram till flyktingförläggningen i Säffle till slut.

Nathalie Besèr

Foto: Privat

 

Filmer som nämns i inlägget:
Gravity, Alfonso Cuarón, 2013 (IMDb)

Trailer Gravity:

 

Mer av Nathalie Besèr:
http://www.nathaliebeser.com/Nathalie_Beser/Welcome.html

Nathalie Besèr på Twitter:
@Nathalie_Beser

1 Comment

  1. Mats Jönsson
    February 10, 2014

    Du konstaterar de mänskliga tragedierna som följd av inbördeskriget i Syrien och talar om det internationella samfundets oförmåga. Om nämnda samfund är FN finns inget mysterium, alla vet hur den organisationen förlamas veton. Kanske bäst så, skulle du verkligen vilja ha en internationell majoritetsdemokrati bestående av medlemsstaterna? Vad är den internationella samfundshantering du söker?

    Reply
Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







1 + = 5