Tilde Lewin_Foto_Lotta Damstedt_LargeApropå protesterna i Hongkong skriver Tilde Lewin, frilansjournalist med bas i Peking, om fyra idealistiska, protesterande studenter i kinesiska filmer.

Studentprotesterna i Hongkong började söndagen den 26:e september, och både myndigheter och aktivister förbereder sig för en långdragen protest.

Precis som studentprotesterna på Himmelska fridens torg 1989 är de nuvarande helt fredliga, och precis som då är protesterna riktade mot kommunistpartiet i Peking. Precis som då demonstrerar studenterna för demokrati. Kina har en lång historia av sådana här protester. I Andrew J. Nathans bok Chinese Democracy (ja, precis som Guns N’ Roses-skivan) finns en krönika över alla studentprotester och kinesiska demokratirörelser – den första ägde rum 1895. Som en hyllning till aktivisterna som just nu står på gatorna vill jag skriva om fyra idealistiska studenter i kinesiska filmer.

Först studenten Tao Yi i den episka propagandafilmen Beginning of the Great Revival (Sanping Han och Jianxin Huang, 2011) som handlar om kommunistpartiets egen studentprotest. Filmen följer en ung Mao Zedong fram till partiets officiella grundande, och enligt filmen föddes Kinas kommunistiska parti ur ny politisk medvetenhet och idealism hos studenterna på Pekings universitet. Filmen berättar partiets egen mytologi, i den versionen som gällde just när filmen släpptes. Det är uppföljaren till The Founding of a Republic (Sanping Han och Jianxin Huang, 2009), som handlar om kommunisternas maktövertagande 1949.

Jag hade inga förväntningar på Beginning of the Great Revival, eftersom Founding of a Republic mest var en platt presentation av händelser och personer, med en ny kändis i varje scen. Den två timmar långa strida strömmen av cameo-inhopp kändes som att vandra genom ett vaxkabinett, men Beginning of the Great Revival fick liv någonstans vid scenerna från studentprotesterna 1919. Den unga, passionerade studentskan Tao Yi fick en vän att gråta av rörelse och säga att “den tidens idealism krossar hennes hjärta”.

I Summer Palace (Lou Ye, 2006) skriver studenten Yu Hong i sin dagbok: “Det finns så mycket att berätta! Så mycket har hänt. Jag ska göra en lista.” Nummer ett på listan är att hon visat sin rumskompis Dongdong hur man onanerar. Nummer fyra är att hon lider fruktansvärt och flera gånger har fallit till marken av djup ångest. I en scen pressar hon sig mot botten av en tom bassäng på universitetsområdet i stum kärleksångest. Nummer fem är att alla studenterna på hennes universitet i Peking har gett sig av till Torget. När skotten börjar ljuda över torget liknar det vi ser den autentiska nyhetsbevakningen från juni 1989, med flackande eldsken och nedblodade människor som springer bredvid cykelkärror med skadade.

Men i Summer Palace utgör studentrevolten 1989 egentligen bara fond till en febrig, sexig och vansinnig Yu Hong. Den är inspelad 2006, och för mig blir filmen också ett dokument över en viss epok i Peking och i stadens estetik, där småbarer och kinesisk rock är viktiga beståndsdelar. Xueyun har på sig en för stor ljusbrun manchesterkavaj och har håret i två hästsvansar. Hennes pojkvän har en klarblå Adidas-jacka med vita ränder.

Filmen var kontroversiell – både för att den tog upp de nedtystade studentprotesterna och för filmens sexuella innehåll – och visades inte på kinesiska biografer, men alla kinesiska filmstudenter har sett den. Den ledde också till att regissören Lou Ye portades från filmproduktion under flera år.

I dokumentären The Gate of Heavenly Peace (Richard Gordon och Carma Hinton, 1995) bryter studentledaren Chai Ling ihop framför tv-journalisten Philip Cunningham och kvider fram något som liknar en bekännelse. Sittandes på det lilla studentrummet i Peking säger hon bland annat: ”Hur ska jag kunna förklara för mina medstudenter att det bara är när torget färgats rött av deras blod som det kinesiska folket kommer att öppna ögonen?”. Hennes roll i revolten och det som hände på torget är omdiskuterad, och när man hör hennes ord där i studentrummet känns det en kort stund rimligt att föreställa sig protesterna orkestrerade av en ensam, iskall, manipulativ och passionerad Chai Ling.

I Lan Yu (Stanley Kwan, 2001), där filmen fått sitt namn från huvudpersonen, spelar Liu Ye en ung arkitekturstudent som aldrig riktigt får det han behöver av sin rike, stilige pojkvän. Men när stridsvagnarna rullar in mot torget och pojkvännen får höra att Lan Yu befinner sig bland de andra studenterna ger han sig rakt in och springer i motsatt riktning från folkmassorna som väller bort från skotten. Vid återföreningen gråter Lan Yu så att båda deras bröstkorgar skakar.

Filmen visades inte på fastlandet när den kom, men det betyder knappast att ingen i Kina har sett den. Hu Jun och Liu Ye som spelar kärleksparet gick båda två vidare till stora roller i andra filmer, och har blivit fixstjärnor i Kinas filmindustri. En rolig detalj i sammanhanget: samme Liu Ye som spelade huvudrollen dök senare upp som Mao Zedong i Beginning of the Great Revival.

Tilde Lewin

Foto: Lotta Damstedt

 

Filmer som nämns i inlägget:
Beginning of the Great Revival, Sanping Han och Jianxin Huang, 2011 (IMDb)
The Founding of a Republic, Sanping Han och Jianxin Huang, 2009 (IMDb)
Summer Palace, Lou Ye, 2006 (IMDb)
The Gate of Heavenly Peace, Richard Gordon och Carma Hinton, 1995 (IMDb)
Lan Yu, Stanley Kwan, 2001 (IMDb)

 

Trailrar:

Beginning of the Great Revival

The Founding of a Republic

Summer Palace

Lan Yu

Tilde Lewin på Twitter:
@tildelewin

Kommentera

Din kommentar kommer att visas här då den blivit godkänd av sidans administratör.



Namn*:


E-post*:


Hemsida:







5 × = 25